|
|
Valašské muzeum v přírodě - virtuálněRadek Tydlačka AbstractTydlačka, R. Virtual -Valachien open air museum
Ostrava: Institut of Geoinformatic, VŠB-Technical univerzity of Ostrava, Czech republic, 2003, 56 pp. Diploma thesis, Supervisor : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. AbstraktTydlačka, R. Valašské muzeum v přírodě - virtuálně
Ostrava: Institut geoinformatiky, VŠB-TU Ostrava, 2003. 56. s. Diplomová práce,
vedoucí: doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Úvod"Informace jsou nejcennějším zbožím" Popis projektuCílem diplomové práce bylo vyzkoušet metody zobrazování a prezentace prostorových dat v prostředí Internetu na konkrétním případě Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. Byly zvoleny dvě metody prezentací prostorových dat. První způsob využívá programový prostředek MapServer Minesotské univerzity, který zpracovává a zobrazuje dvojrozměrná prostorová data (2D). Ve druhém případě byly zkoumány možnosti prezentace třetího rozměru s využitím virtuální reality (3D prezentace). V tomto případě byl využit jazyk VRML, který je v této práci popsán. Projekt Internetového městečka navazuje na semestrální projekt zpracovávaný v loňském roce, jehož úkolem bylo vytvořit informační systém správy budov a pozemků VMP. Struktura Valašského muzeaValašské muzeum v přírodě se skládá z mnoha budov a objektů. Tyto budovy a objekty mohu obecně rozdělit do dvou skupin. První skupina slouží k expozičním účelům (expoziční část), druhou skupinu tvoří stavby provozně technické a administrativní (část provozně technická). Stavby sloužící k expozičním účelům mohu dále rozdělit do tří skupin, které vytvářejí samostatné celky. Tyto celky reprezentují určitý způsob života lidí na Valašsku
Přehled použitých nástrojů
Jako nástroj pro tvorbu mapového serveru zobrazujícího areál VMP byl vybrán MapServer Minesotské univerzity, který využívá PHP modul. Tento produkt je volně dostupný na stránkách http://mapserver.gis.umn.edu/ Pro tvorbu map. serveru bylo využito serveru APACHE a skriptovacího jazyka PHP.
Jako nástroj pro tvorbu virtuálního modelu byl po konzultaci s vedoucím práce vybrán programovací jazyk VRML. Výhody tohoto jazyka spočívají v jednoduché tvorbě prostorových modelů, dostupnosti informací a množství příkladů v prostředí Internetu. Výhodou je velikost výsledných virtuálních modelů a s tím spojený jednoduchý přenos počítačovou sítí. Virtuální modely jsou prezentovány Internetovými prohlížeči, kterým je nutno doinstalovat zásuvný modul, který je volně dostupný na Internetu. Velikost těchto virtuálních světů je možno snížit kompresí GZip. Pro následnou prezentaci již není nutná dekomprimace takovýchto souborů. Technologie virtuální realityTechnologie virtuální reality nám umožňuje zobrazovat tělesa ve 3D prostoru. V současné době je na trhu spousta nástrojů pro tvorbu virtuálních modelů a mezi nejznámější bezesporu patří technologie VRML. Mezi další nástroje pro tvorbu virtuálních scén můžeme zařadit novější technologii geoVRML, či technologii O2C. Zmiňované technologie nám umožňují zobrazování 3D objektů a scén v prostředí Internetu, novější technologie O2C pak umožňuje raytracing objektu, zobrazení drátového modelu, ukládání i načítání objektů za běhu a další možnosti. Výsledná realizace
Sběr dat byl dán jejich dostupností a spoluprací s Valašským Muzeem.
Jednotlivé datové zdroje bylo nutno doplnit o chybějící údaje a provést následnou aktualizaci. U staveb, ke kterým nebyla poskytnuta stavební dokumentace, bylo nutno vycházet z vlastních náčrtů a měření, respektive z pořízených fotografií. Z těchto materiálů byly následně modelovány objekty tak, aby odpovídaly skutečnosti. Z katastrálních map byly zjišťovány skutečné půdorysy jednotlivých staveb, ze stavebních plánů byly využity jednotlivé stavební konstrukce. Fotografie sloužily pro upřesnění jednotlivých detailů a následně pro pokrytí modelů texturami.
ShrnutíObecně nemůžeme říci, který model prostorových dat je lepší. Ke každému z výše uvedených modelů je třeba přistupovat samostatně. Je třeba posoudit, zda bude vhodnější pro případnou prezentaci využít dva , nebo tři rozměry. Nejoptimálnější variantou pak zůstává vzájemná kombinace zmíněných metod. ZávěrCílem diplomové práce bylo prozkoumat a porovnat možnosti zobrazování prostorových dat a jejich prezentace v prostředí Internetu. První část popisuje tvorbu informačního systému budov a pozemků, druhá část popisuje prezentaci v prostředí Minnesota MapServer. Jazyk VRML a tvorba virtuálního Dřevěného městečka je popsána v poslední, třetí části diplomové práce Současnost prokázala, že v dnešní multimediální a internetové době již nestačí vytvářet dvojrozměrné dokumenty a obrázky, ale přichází třetí rozměr ve formě virtuální reality. Obory virtuální reality se budou nadále rozšiřovat a poskytovat širší možnosti využití. Je však třeba podotknout, že úkolem této práce nebylo nahradit skutečné muzeum tím virtuálním, nýbrž ho přiblížit široké veřejnosti a nalákat tak případné návštěvníky. Ostrava 2003 Literatura
|
Copyright (C) VŠB - TU Ostrava,
Institut geoinformatiky, 2001-3. Všechna práva vyhrazena. |