GISáček


Analýza vzdělávací nabídky středních a vyšších odborných škol ve Zlínském kraji

Tomáš HERMAN
Institut geoinformatiky
VŠB - Technická univerzita Ostrava 
tř. 17. Listopadu 
708 33 Ostrava - Poruba 
E - mail: tomas.herman@c-box.cz

Abstract

The aim of this graduation theses was form and design conceptual procedure for needs regional office in Zlín. This imposition nesting includes creation structure database and her automatic linked by data in format CSV. Over those data then design analyses and subsequent designed appropriate manner for visualize analyses on map server.

Abstrakt

Cílem diplomové práce bylo vytvoření a provedení koncepčního postupu pro potřeby K.Ú. ve Zlíně. Tento úkol v sobě zahrnuje vytvoření struktury databáze a její automatické propojení s daty ve formátu CSV. Nad těmito daty pak provedení analýzy a následné navržení vhodného způsobu vizualizace analýz na mapovém serveru.

Úvod

Školství je v podmínkách decentralizovaného systému výkonu státní správy jedním z klíčových aspektů funkční i ekonomické efektivnosti vzdělávacího systému.

Charakter uplatnění zákonných pravomocí samosprávných orgánů kraje a obcí, zejména při řízení jimi zřízených škol a školských zařízení je prvkem, zajištujícím efektivní a zdravý vývoj školství.

Úloha kraje v systému řízení a správy školství je nezastupitelná zejména v následujících okruzích činností:

  • stanovení koncepčních priorit a cílů rozvoje vzdělávací soustavy
  • vytvoření nezbytných organizačně technických předpokladů k dosahování koncepčních záměrů maximálně efektivní cestou
  • přijetí strategie k dosahování koncepčních priorit, tj. k vytvoření a praktikování takových opatření a kroků, které by školy, jejich zřizovatele, vedoucí a pedagogické pracovníky a další partnery motivovaly k podpoře a dosahování cílů.
Z hlediska rozvoje Zlínského kraje má zásadní význam vznik Univerzity Tomáše Bati v roce 2000. Vysokoškolské studium se totiž prozatím přímo v kraji realizovalo pouze prostřednictvím několika fakult, odloučených pracovišť brněnské VUT - a mělo jednoznačně charakter technický, exaktní.

Vedle všeobecných důvodů, jakými je především rostoucí zájem absolventů středních škol o studium na vysokých a vyšších odborných školách a přímá souvislost úrovně dosaženého vzdělání na zaměstnatelnost a životní úspěch jednotlivců i na prosperitu a konkurenceschopnost regionu a jeho ekonomiky jsou argumentem pro rozšiřování vzdělávacích příležitostí maturitního vzdělávání.

Krajský úřad má k dispozici velké množství dat, která ovšem nejsou často vhodným způsobem zpracovávána. Je s nimi pracováno pouze v prostředí tabulkových procesorů, kde je možné provádět pouze jednoduché přehledy, úpravy a snazší analýzy.

Využitím geoinformační technologie by bylo možné z těchto dat získat mnohem více cenných informací, než je tomu doposud.

Tato diplomová práce má ukázat některé ze způsobů využití těchto dat, za přispění zmíněných technologií zpracování.

Je to v podstatě pilotní řešení, které by mělo ukázat možnosti využití technologie GIS na krajském úřadě.

Dalším úskalím bývá totální ignorace ze strany organizací, ohledně dodržování standardů, což se v této práci velmi projevilo.

Cíle diplomové práce

Cílem diplomové práce je vytvoření "koncepčního postupu" pro potřeby krajského úřadu ve Zlíně.

Krajský úřad má k dispozici data, která dostává od ÚIV. Tato data jsou jednou ročně aktualizována. Data jsou poskytována ve výměnném formátu CSV a úkolem tedy bylo tato data nějakým smysluplným způsobem zpracovat.

Pod výše zmíněným pojmem "koncepční postup" si lze představit požadavek krajského úřadu, který byl vznesen na počátku projektu. Ten se týká toho, aby bylo možné zpracovávat data každoročně. V případě, že by byla navržena databáze naplněna pouze ručně, při další aktualizaci dat ÚIV by už byla tato databáze neaktuální, tedy nepoužitelná.

Bylo tedy nutné navrhnout postup, který by umožnil každoroční aktualizaci (naplnění) databáze automatizovaným způsobem.

Poté mají být nad daty v naplněné databázi provedeny analýzy dle zadání. Jedná se především o rozmístění škol (středních a vyšších odborných) podle daných kriterií - počet subjektů, typ součásti, zaměření, velikost (počet žáků) a zřizovatel. Dále rozmístění oborů, skupin oborů a počet žáků v těchto oborech respektive skupinách oborů.

Na závěr diplomové práce má být navrhnut vhodný způsob vizualizace výsledků analýz. K tomuto účelu má posloužit mapový server, který má umožňovat některé funkčnosti, ve formě SQL dotazů na databázi.

Datové zdroje

Data, která byla využita při práci se dají rozdělit do následujících čtyř částí. Dále jsem chtěl ještě využít data z DMÚ 25, ale pro území Zlínského kraje nebyly k dispozici.

Data ÚIV

Tato data jsem dostal k dispozici od K.Ú. Jedná se o soubory CSV, které K.Ú. dostává od ÚIV. V těchto souborech se nachází kompletní statistické údaje, nutné pro práci. K.Ú. mi umožnil přístup na www stránky, kde jsem si mohl příslušná data stáhnout, jak je vidět na obrázku č.1.

Obr č. 1 : Ukázka přístupu ke zdrojům dat ÚIV

Na stránkách ÚIV je možné si vybrat výkazy ke stažení. Tyto výkazy si vybírám podle ročníku sběru. Obvykle se nabízí aktuální a jeden rok stará data. Výkazy, se kterými jsem pracoval, uvádí tabulka č.1

Označení výkazuPopis výkazu
V4AVýkaz o speciálních školách
V4BŽáci studující v denním studiu a studiu při zaměstnání podle oborů a ročníků
V4CVěkové složení žáků
V7AVýkaz o gymnáziu-střední odborné škole-konzervatoři
V7BŽáci studující v denním studiu a studiu při zaměstnání podle oborů a ročníků
V7DPříloha k výkazu o gymnáziu-SOŠ škole-konzervatoři-věkové složení
V10AVýkaz o vyšší odborné škole
V10BŽáci studující v denním studiu a studiu při zaměstnání podle oborů a ročníků
V10CVěkové složení žáků denní studium, ostatní formy studia
V25AVýkaz o středním odborném učilišti, učilišti
V25BŽáci studující v denním studiu a studiu při zaměstnání podle oborů a ročníků
V25CVěkové složení žáků - denní studium, ostatní formy studia, rekvalifikační studium

Tabulka č. 1 Výčet a popis výkazů se kterými byla práce prováděna

Kromě výkazů se dají ze stránek získat také tzv. sumáře, což jsou soubory ve formátu PDF, které obsahují popis jednotlivých atributů, vedených v CSV souborech. Tyto soubory jsem rovněž musel později využít, proto abych mohl určit významy jednotlivých atributů, se kterými jsem pracoval.

Adresní vrstva

Tuto vrstvu jsem dostal od K.Ú. - odboru kanceláře ředitele - oddělení informatiky. Vrstva je ve formátu tabulky Access. Obsahuje 150.605 záznamů. Jsou zde uvedeny adresy prakticky všech stavebních objektů ve Zlínském kraji, včetně jejich polohy v souřadnicovém systému S-JTSK. Tato tabulka vznikla spojením databáze UIR-ADR a dat ČSÚ. Při spojení těchto dat došlo k vypadnutí cca. 2-3% stavebních objektů.

Adresy škol vedené K.Ú.

Adresy škol jsem dostal jednak ve formě CSV souboru a také v XLS souboru od K.Ú. - odbor školství, mládeže a sportu. Avšak tyto zdroje nebyly k propojení s adresní vrstvou dostačující, proto jsem využil řadu dalších zdrojů, především internetových [13],[14].

ARCČR-500 a jiné

ArcČR-500 jsem využil pro vizualizaci na mapovém serveru a při provádění analýz.

K.Ú. - oddělení informatiky mi ještě poskytl několik vrstev ve formátu SHP - zlin.shp (hranice kraje Zlín), obce.shp (hranice obcí kraje Zlín), ku.shp (hranice katastrálních území kraje Zlín).

Standardy ISVS

Z důvodů lokalizace škol v prostoru a práci s UIR-ADR jsem se musel blíže seznámit se standardem ISVS pro prostorovou identifikaci 008/04.02 a standardem pro jednoduché datové prvky 009/02.01, které jsem využil ve své práci.

Seznámení se s činností ÚIV

Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) je příspěvkovou organizací, přímo řízenou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, se sídlem v Praze.

Charakteristika a vymezení činnosti

1.statistická a statisticko-evidenční, kde zejména:

  • vypracovává, spravuje a aktualizuje statistické údaje v oblasti školství

2. informační a knihovnickou, kde zejména:

  • spravuje Státní pedagogickou knihovnu Komenského
  • poskytuje státní správě a odborné i laické veřejnosti komplexní i specializované informační služby v oblasti školství a vzdělávání
  • vydává odborné publikace v oblasti vzdělávání a školství

3. výzkumná a analytická, kde zejména:

  • zpracovává analýzy, šetření a prognózy stavu a rozvoje vzdělávacího systému a školské a vzdělávací politiky
  • participuje na mezinárodních výzkumech a zastupuje ČR v mezinárodních informačních systémech v oblasti vzdělávání

4. organizační a koordinační, kde zejména:

  • zpracovává projekty v oblasti reformy maturitní zkoušky

Statistické údaje z oblasti školství

Sběr dat začíná každoročně začátkem září. Prázdné formuláře jsou zpřístupňovány vždy dva týdny před datem, ke kterému začíná sběr dat. Škola obdrží prázdný formulář zaslaný z ÚIV. Prázdné formuláře je také možné získat stáhnutím z internetu ve formátu *.pdf. Poslední sběr dat je aktuální k 30. 09. 2003.
  • číselníky
  • statistické výkazy
  • časové řady
  • ročenky

Číselníky

Jedná se o závazné číselníky používané při sběru dat v resortu školství. Autorem číselníku je ČSÚ nebo resort MŠMT. Aktualizace probíhá průběžně podle potřeby.

Statistické výkazy

Jedná se o agregace dat pořízené ze statistických výkazů regionálního školství (data výkonová i práce a mzdy). Je zde možnost agregací podle různých hledisek (období, území, zřizovatel, typ). Aktualizace probíhá 1x za čtvrtletí.

Časové řady

Jedná se o agregace dat pořízené ze statistických výkazů regionálního školství (data výkonová i práce a mzdy). Je zde možnost agregací podle různých hledisek (období, území, zřizovatel, typ) v časových řadách od roku 1991. Aktualizace probíhá 1x za čtvrtletí.

Ročenky

Statistické ročenky vycházejí každoročně v tištěné podobě, od roku 1998/99 jsou dostupné i v elektronické podobě na CD-ROM. Publikační řada obsahuje každoročně tři tituly:
  • Výkonové ukazatele
  • Pracovníci a mzdové prostředky (od roku 2001 zaměstnanci a mzdové prostředky)
  • Soubor ekonomických ukazatelů
Jednou za dva roky je řada doplněna v tištěné podobě titulem Vývojová ročenka školství v ČR (každoročně v elektronické verzi). Ročenky obsahují základní datové údaje za daný rok, výkonové ukazatele za rok školní, zaměstnanci a mzdové prostředky za rok kalendářní.

Výkazy o spec.Š, SŠ, OU, prakt.Š

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy shromažďuje tyto informace z dané oblasti. Rozdělení:
  • třídy a žáci podle ročníku (počet tříd, počet žáku, z toho ostatní formy studia)
  • samostatné třídy OU pro přípravu pro výkon jednoduchých profesí (počet)
  • počet třída a žáků podle druhu postižení* (počet tříd, počet žáků, z toho dívek)
  • žáci učící se cizí jazyk
  • žáci podle oborů a ročníků
  • žáci podle státního občanství, cizinci podle režimu pobytu
  • věkové složení žáků - denní studium
Rozlišují se tyto druhy postižení:
  • mentálně postižení
  • sluchově postižení
  • zrakově postižení
  • tělesně postižení
  • s více vadami
  • z dětského domova, diag./vých. ústavu
  • bez zdravotního postižení
  • s lékařskou diagnózou autismus
  • s vývojovými poruchami učení[10]

Popis formátu CSV

Formát CSV se používá pro přenos údajů do tabulkových procesorů. První řádek udává záhlaví, kde jsou popsány položky jednotlivých sloupců. V podstatě se jedná o ASCII soubor, ve kterém jsou jednotlivé hodnoty oddělené středníkem. Na obrázku č.2. je vidět zobrazení tohoto ASCII formátu, v textovém editoru a poté v tabulkovém procesoru.

Obr č. 2 Ukázka CSV souboru v textovém editoru

Obr č. 3 Ukázka CSV souboru v tabulkovém procesoru

Tvorba struktury databáze

Návrh struktury databáze vycházel z požadavků Krajského úřadu, který mi ukládal zpracovat výkazy, které jsou uvedené v datových zdrojích. Databáze obsahuje 15 základních tabulek. Hlavní tabulkou je tabulka SKOLY, ve které jsou obsaženy jednotlivé údaje o součástech škol a také jejich identifikace k jednotlivým školám.

Další významnou tabulkou je UIR, která obsahuje data z adresní vrstvy a slouží k prostorové identifikaci součásti školy.

Dále je zde tabulka OBORY, která obsahuje obory a skupiny oborů, které jsou v nabídkách jednotlivých škol.

Další tabulky jsou již pojmenovány podle názvů výkazů, jejichž data obsahují.

Data, která jsou v databázi pochází ze souborů CSV a adresní vrstvy dodané K.Ú. Některé významné atributy, jako např. RED_IZO (identifikátor ředitelství školy) jsem musel doplnit do databáze z www stránek ÚIV, neboť řada CSV souborů je nekompletních, tzn. neobsahují údaje potřebné pro identifikaci školy a to i přesto, že se jedná o naprosto klíčový, nezbytný atribut.

Propojení databáze s daty ÚIV

Důležitým úkolem diplomové práce bylo propojení navrženého datového modelu a dat ve výměnném formátu CSV. Přesně se tedy jedná o naplnění databáze, přesně podle požadavků krajského úřadu. Tzn. pravidelné naplnění databáze aktuálními daty. K aktualizaci dat dochází jednou ročně. Pro tento úkol bylo možno využít několik cest. Jednou z možností byl import dat do databáze přímo z CSV souborů. Další možností bylo připojení CSV souborů přes rozhraní ODBC, nebo také vytvoření automatické aplikace.

Import dat z CSV

Tabulku v prostředí Access je možné vytvořit zkopírováním dat z velkého množství různých formátů. Data je možné importovat nejen z jiných databází Access, ale také z databází dBASE, Paradox, FoxPro a pomocí ODBC z jakékoliv SQL databáze, která podporuje standard ODBC. Použití importu se doporučuje v případě splnění jedné z následujících podmínek:
  • potřebný soubor je relativně malý a uživatelé nemění často jeho obsah
  • vytvořená data se nemusí sdílet s uživateli jiné databázové aplikace
  • nahrazuji starou databázovou aplikaci a data ve starém formátu již nebudu potřebovat
Při importu určuje Access datový typ polí v nové tabulce na základě hodnot, které nalezne v prvních několika řádcích importovaných dat. Jestliže jsou v jednom sloupci nalezena data nestejného datového typu, pak je přiřazen datový typ text.

Propojení pomocí ODBC

ODBC je standard pro formalizované rozhraní. ODBC je standardizovaná technologie API, která má za úkol poskytnout stejný přístup k různým druhům databází. ODBC zahrnuje čtyři hlavní části:
  • aplikaci běžící pod systémem Windows
  • ODBC manažér - dynamická knihovna, která obsahuje ovládače
  • ODBC ovládače - zabezpečuje spojení na databázi
  • Zdrojová data (databáze)
Rozhodnutí o možnosti připojit data z jiných aplikací by měla usnadnit jedna z následujících splněných podmínek:
  • soubor je větší než kapacita místní databáze Access (2 GB)
  • soubor je často měněn uživateli jiné databázové aplikace
  • soubor je nutné sdílet s uživateli jiné databázové aplikace na síti [1]
Připojování souboru ve formátu CSV je téměř shodné s importem tohoto typu souboru. Je možné data aktualizovat, přidávat řádky. Nelze řádky odstraňovat. Připojení se provádí pomocí průvodců Access.

Vlastní řešení

Možnost propojení pomocí automatické aplikace nabízí určité výhody. Jednou z nich je možnost úpravy dat podle vlastních potřeb. Pro tuto možnost jsem se rozhodnul také pro velké množství chyb v datech ÚIV. Tyto chyby, nebo nedostatky popisuji v následující kapitole - Chyby v datech.

Chyby v datech

V datech, které jsem obdržel od K.Ú. ve Zlíně se vyskytovaly především špatné, nebo neúplné adresy škol.

Dalším nedostatkem jsou některé chybějící údaje. Z nich stojí za zmínku hlavně atribut RED_IZO, což je atribut, který identifikuje školu. Tento atribut byl vyplněn pouze v jediném výkaze, ze čtyř hlavních výkazů, ve kterých se vede a které jsem zpracovával. Přestože se jedná o naprosto klíčový atribut, tak často vyplněn nebyl.

Tyto údaje jsem byl tedy později nucen zjišťovat z www stránek organizace ÚIV.

Popis aplikace

Aplikace je navržena ve vývojovém prostředí Microsoft Visual Basic. Provádí naplnění databáze daty z kteréhokoliv roku, za předpokladu zachování stávající struktury dat.

V prvním kroku při spuštění aplikace dochází k načtení prázdné databáze (její navržené struktury) a adresní vrstvy, která je uložená společně s pomocnou tabulkou ADRESY v další databázi s názvem UIR. Struktura této databáze a navržené databáze se nemění. Nakonec je ještě potřeba zadat umístění a název kam se má nová (naplněná) databáze uložit.

Poté dochází k načtení dat (zpracovávaných výkazů) ze souborů CSV. Nejprve jsem načítání souborů navrhl tak, že probíhalo automaticky. Při získávání výkazů ze stránek ÚIV však dochází k dynamickému generování názvu tohoto výkazu, který se generuje podle datumu a času stažení. Proto jsem změnil načítání vrstev na ruční, aby se nemusely přepisovat názvy.

V případě, že nedojde k nalezení objektu v podobě záznamu obsaženém v adresní vrstvě, vyskočí formulář pro ruční zadání správné adresy. Je možné měnit OBEC, ČÁST OBCE, ULICI, popř. DOMOVNÍ ČÍSLO. Po výběru a vyhledání správné adresy se tato musí potvrdit. Aplikace pak pokračuje v dalším přiřazování pomocí atributu OBJECTID. Po naplnění tabulky školy dochází k naplnění ostatních tabulek ze všech výkazů. Při vyplňování dochází rovněž k opravám výše popsaných chyb - především odstraňování atributů. V případě chybějícího atributu RED_IZO (identifikátor školy) se objeví formulářové okénko pro zadání této hodnoty s pomocí identifikátoru součásti školy - IZO.

Obr č. 4 : Ukázka aplikace

Analýza nad daty

Veškeré výstupy pro potřeby analýzy nad daty byly vytvářeny v softwarovém produktu ArcMap.

Rozmístění SŠ a VOŠ v kraji

Jako podkladové vrstvy jsem zvolil hranici kraje Zlín a obce kraje Zlín. Pro přehlednost jsem použil popisky pro název obce a to jen těch, ve kterých se nacházel sledovaný objekt. U vrstvy OBCE jsem použil k vykreslení jednotlivých obcí odstupňované barvy, podle atributu hustota_ob (hustota obyvatel), což se projevilo v přehlednosti zobrazení. Jednotlivá města pak mají výrazně odlišnou barvu, než je tomu u neobydlených částí, což zlepšuje názornost výstupů. Rozmístění SŠ a VOŠ je rovnoměrné po celé oblasti Zlínského kraje, dochází ke shlukování, především v místech větších obcí, (Zlín, Uherské Hradiště,...).

Obr č. 5 Ukázka výstupu "Rozmístění SŠ a VOŠ ve Zlínském kraji"

Podle počtu subjektů

Školu identifikuje atribut RED_IZO, což je identifikátor školy. Ta se může skládat z několika součástí. Součást je identifikovaná atributem IZO. Nastíněná situace se dá popsat následným obecným vztahem.

RED_IZO -> IZO1, IZO2, ..., IZOn

Určuji zde tedy počet těchto součástí, které daná škola má.

Obr č. 6 Ukázka výstupu "Rozmístění SŠ a VOŠ ve Zlínském kraji podle součástí"

Podle typu součástí

Typem součásti se rozumí hodnoty, kterých nabývá atribut TYP. Hodnota atributu TYP mi pak definuje typ součásti. Ta může nabývat následujících hodnot:
  • 311 - střední odborné učiliště
  • 321 - gymnázium
  • 331 - střední odborná škola
  • 371 - konzervatoř
  • 561 - odborné učiliště
  • 581 - praktická škola
Nejméně četnou skupinou, je s jediným výskytem škola typu - Konzervatoř. Nejčetnější skupinu tvoří - Střední odborné učiliště. Rozmístění škol je velice rovnoměrné, přičemž jsou situovány především do větších měst.

Podle velikosti (počtu žáků)

Co se týče počtu žáků, tak byly brány v úvahu všechny formy studia (denní, dálkové, rekvalifikační a ostatní).

Podle zřizovatele

Každá škola se vyznačuje tím, že je někým zřízena. Zřizovatelem mohou být následující subjekty, které jsou označeny svou číselnou hodnotou (podle číselníku) a charakterizuje ho název:
  • 1 - státní správa ve školství
  • 2 - obec
  • 3 - jiný ústřední orgán státní správy
  • 5 - soukromník (státní podnik)
  • 6 - církev
  • 7 - kraj

Z tabulky č.2 vyplývá, že jsou zde zastoupeny pouze 2 typy zřizovatelů, přičemž nejčastějším zřizovatelem je kraj

OznačeníPopisPočet součástí
1Státní správa ve školství0
2Obec0
3Jiný ústřední orgán státní správy0
5Soukromník24
6Církev0
7Kraj99

Tabulka č. 2 Výčet jednotlivých zřizovatelů

Obr č. 7 Ukázka výstupu "Rozmístění SŠ a VOŠ ve Zlínském kraji podle zřizovatele"

Rozmístění oborů

V databázi je obor, resp. skupina oborů definovaná pomocí následujícího kódového označení:

2343L506

Celý kód identifikuje obor, přičemž první dvojčíslí zleva (23), označuje příslušnou skupinu, do níž obor patří. Celkový počet oborů, které jsou v rámci vzdělávací nabídky nabízeny je 235. Z důvodů rozsáhlosti tabulky, uvádějící všechny obory, počty škol, na kterých se učí a počty žáků, které daný obor studují, uvádím tuto v příloze diplomové práce společně s kartodiagramy. Ty jsem volil podle oboru, který je nejčetnější, nejméně četný a střední hodnotu (medián) z hlediska počtu škol vyučujících daný obor a z hlediska studentů, kteří obor studují.

Rozmístění skupin oborů

Obory, které nabízí vzdělávací nabídka, jsou rozděleny přesně do 25 skupin podle zaměření jednotlivých oborů. Tabulka č.3 ukazuje výčet těchto skupin oborů a způsob jakým jsou rozděleny. Nejprve je zobrazené kódové číslo (číselník) dané skupiny a následuje její význam.

ČíselníkPopis skupiny oborůPočet oborů ve skupiněPopis studujícíchPočet škol
16Ekol.,ochr.život.prostř.12332
23Strojírenství, stroj.výr.27334423
26Eltech.,telekom.,výp.tech19314917
28Tech.chemie,chemie silik.104693
29Potravinářství,potr.chem.1269710
31Text.výroba a oděvnictví757715
32Kož.,obuv.výroba,zprac.pl72274
33Zprac.dřeva,výr.hud.nást.1111138
34Polygr.,zprac.papíru,film52583
36Staveb., geodézie,kartog.17173714
37Doprava a spoje1552
41Zemědělství a lesnictví1086211
43Veterinář.,vet.prevence13551
53Zdravotnictví713604
63Ekonomika a administrat.16354622
64Podnik.v oborech,odvětví11235023
65Gastr., hotelnictví,tur.10308622
66Obchod10128012
68Právo,práv.,veřejnosp.čin33284
69Osobní a provozní služby44103
72Public.,knihov.,informat.1311
75Pedag., učit.,soc.péče56885
78Obecně odborná příprava570711
79Obecná příprava6708813
82Umění a užité umění29108010

Tabulka č. 3 Výčet Výčet skupin oborů

Mapový server

Závěrečnou částí diplomové práce bylo navržení vhodného způsobu vizualizace výsledků analýz pomocí mapového serveru. Protože v této době ještě nebyl na krajském úřadu k dispozici jejich mapový server - ArcIMS, rozhodl jsem se využít mapový server - Minessota. Před tvorbou mapového serveru muselo ještě dojít k úpravě vrstev, které jsem dostal od K.Ú. - oddělení informatiky. Potřeboval jsem vrstvu okresů a tu jsem si vytvořil pomocí extenze Arcmap - Geoprocessing, funkce Dissolve z vrstvy obcí pomocí atributu Kodnuts4, což je číselný prostorový identifikátor standardního prvku prostorové identifikace "kraj". Dále jsem potřeboval vrstvy silniční sítě, železniční sítě, vodních toků a lesů. Tyto jsem získal z datového zdroje ArcCR za pomocí funkce Clip extenze Geoprocessing, kde ohraničující vrstvou byla vrstva kraje. Výsledné vrstvy jsem pak využil v mapovém serveru jako podkladové vrstvy. Při definování x,y souřadnic jednotlivým bodům bylo použito zobrazení v pseudo-S-JTSK souřadnicovém systému, neboť v databázi jsou souřadnice uloženy v kartézském souřadnicovém systému. Pro korektní zobrazení v mapovém serveru a také v SW produktu ArcMap je nutné provést transformaci souřadnic. V této transformaci přiřadím "x-ové" souřadnici zápornou "y" a naopak.

Funkce mapového serveru

Po dohodě s K.Ú. byla navržena funkčnost mapového serveru. Ten nabízí standardní funkce jako jsou zvětšení, zmenšení, posunování vygenerované mapky a také zobrazení v plném měřítku.

Obr č. 8 Ukázka mapového serveru

Zhodnocení

Na diplomové práci, bylo předvedeno, jakým způsobem by se dalo pracovat s daty, v tomto případě poskytnutými ÚIV.

Nezbytnou nutností je ovšem potřeba, aby tyto organizace dodržovaly standardy - což se projevilo především při lokalizaci škol.

Dále se nabízí úvaha, proč krajské úřady nedostávají data ve vhodnější formě, než jakou představují výstupy ve formátu CSV, které navíc obsahují značné množství chyb a nedostatků, které je pak nutné velmi komplikovaně odstraňovat.

V diplomové práci byly předloženy možností využití geoinformačních technologií a to především z důvodů zmíněných problémů a nedostatků v datech, které by při využití databází ÚIV vůbec nenastaly.

Při poslední schůzce byl také projeven zájem na pokračování projektu. Krajskému úřadu se jedná především o rozšíření a vylepšení aplikace tak, aby zahrnovala nejen SŠ a VOŠ školy, ale aby bylo možné pracovat se všemi typy škol. To by znamenalo především přidání dalších výkazů do zpracování a také zobecnění aplikace.

Data v této formě by bezesporu přispěla k lepšímu rozhodovacímu procesu v rámci K.Ú. při zřizování škol, oborů na těchto školách apod. Mohly by pomoci i budoucím uchazečům při rozhodování o studium na těchto školách.

Literatura

  1. Viescas, J.: Mistrovství v Microsoft Access 2000 - Kompletní průvodce efektivního uživatele i tvůrce databází, Computer Press, Praha 2000, 819s
  2. Tuček, J.: Geografické informační systémy, principy a praxe, Computer Press, CAD&GIS, Praha 1998, 424s
  3. Pošmura, V.: Apache - příručka správce www serveru, Computer Press, Praha 1998, 311s
  4. Kosek, J.: Tvorba dokonalých www stránek, Grada, Praha 1998, 291s
  5. Kaňok, J.: Tématická kartografie, Ostravská univerzita 1999, Ostrava
  6. Voženílek, V.: Aplikovaná kartografie I, Olomouc 1999, 168s
  7. Standard ISVS k prostorové identifikaci 008/04.02 [online],http://www.micr.cz/files/460/uvis-S008.04.02-20020222PDF.zip
  8. Standard ISVS Katalog jednoduchých datových prvků 009/02.01 [online],http://www.micr.cz/files/1247/mi-Katalog_DP_ISVS-20040325.zip
  9. Adresa internetových stránek krajského úřadu ve Zlíně,http://www.zlinsky_kr.cz
  10. Internetová adresa stránek ÚIV,http://www.uiv.cz
  11. Internetová adresa ÚIV, odkud jsem si stáhnul data získaná touto organizací,http://delta.uiv.cz/vykazy/forma.asp
  12. Internetová adresa stránek ministerstva informatiky ČR,http://www.micr.cz
  13. Internetová adresa stránek ministerstva vnitra ČR. Posloužila mi jako jeden ze zdrojů adres škol,http://www.mvcr.cz
  14. Internetová adresa stránek Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního. Posloužila mi jako jeden ze zdrojů adres škol,http://nahlizenidokn.cuzk.cz
  15. Internetová adresa webového serveru,http://www.apache.org
  16. Internetová adresa stránek o skriptovacím jazyku php,http://www.php.net
  17. Internetová adresa stránek Mapserveru,http://www.maptools.org/php_mapscript
  18. Internetová poradna,http://www.zive.cz

Copyright (C) VŠB - TU Ostrava, Institut geoinformatiky, 2001-3. Všechna práva vyhrazena. 
V případě, dotazů, komentářů, připomínek kontaktujte www-gis.hgf@vsb.cz
Tato stránka byla naposledy aktualizována: 29.03.2006 16:16
Stránky jsou optimalizovány pro Microsoft Internet Explorer v. 5.0 a vyšší.
Jsou vytvářeny v programovém prostředí FrontPage 2003.

NAVRCHOLU.cz