|
|
DOSTUPNOST OBJEKTŮ CESTOVNÍHO RUCHU K SÍTI CYKLISTICKÝCH TRAS(na příkladu Olomouckého kraje v prostředí GeoMedií)Milan JINDÁČEK AbstractThis text is a section of produce of one final parts of the Bachelor Study Program on Geography – Geoinformatics at the Faculty of Science, Palacky University in Olomouc. The subject of this work is the classification of accessability of the tourist objects along the network of cycling routes in Olomouc district in GeoMedia enviroment. The first of all purposes was to learn special commands in GeoMedia and their industry solution - GeoMedia Transportation Manager . In the next part of this work the tabular database of tourist objects was created and filled compulsory attributes. Non-graphic database was changed to geodatabase (MDB format) and along with cycling routes, roads and tourist ways came into spatial analysis. Commands of GeoMedia Transportation Manager should by divided into to groupes - Linear referencing and Tracking. Linear referencing enabled to perform number of tourist objects along the segments of network of cycling routes in a diferent distance. Subsequently was performed number of tourist objects away different distance from cycling points. Every output was quantified. Finding the best routes (minimal distance or the best selection of the route by virtue of weight index), Distant analysis and The Best route analysis belongs to Tracking. Searched connections (best routes) connected inaccessible tourist objects from cycling routes and cross-roads of cycling routes and roads or tourist ways. Outputs was quantified. The final purpose was to refer to possibility of using GIS in the similar analysis by the staff of Civil Service and by other.
AbstraktToto práce je součástí bakalářské práce práce, která byla vytvořena jako finální část bakalářského studia oboru Geografie - Geoinformatika na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Předmětem této práce je hodnocení dostupnosti objektů cestovního ruchu (CR) k síti cyklistických tras (CK) na příkladu Olomouckého kraje v prostředí GeoMedií. Prvním cílem bylo zeznámení se s nástroji GeoMédií a Transportation Manager, které se dají použít k hodnocení dostupnosti. V další části této práce byla vytvořena negrafická databáze objektů CR a byly vyplněny povinné atributy. Negrafická databáze byla přeměněna na grafickou a společně s CT, komunikacemi a turistickými trasami (TT) vstupovala do prostorových analýz. Příkazy Transportation Manageru mohou být rozděleny do dvou skupin - Lineární referencování a Trasování. Lineární referencování umožnilo vypočítat počet objektů CR podél jednotlivých segmentů CT v různých vzdálenostech. Následně byl vypočítán počet objektů CR různě vzdálených od cyklistických bodů (CB). Každý výstup byl kvantifikován. Nalezení nejvhodnější trasy (na základě minimální vzdálenosti nebo na základě váhového indexu), Vzdálenostní analýzy a Vhodnostní analýzy patří do Trasování. Hledaná spojení (nejlepší trasy) spojovalo nedostupné objekty CR z CT a místo křížení CT s komunikacemi a TT. Výstupy byly kvantifikovány. Posledním cílem bylo nastínit možnosti využití GIS v praxi při podobných analýzách ve státní správě. Úvod
|
Popis objektů cestovního ruchu |
Označení |
chaty, farmy, hotely, kempy a jiná ubytovací a stravovací zařízení |
UBYT |
rozhledny, vrcholy a vrcholové části |
VRCH |
muzea, lidová architektura a skanzeny, poutní místa, pomníky či památníky |
LIARCH |
tematické parky (mimo jiné i ZOO) |
PARK |
jeskyně, skalní systémy, vodopády, propasti a jiné fyzicko-geografické zajímavosti |
FYZAJ |
hrady, zámky a zříceniny, kláštery, významné kostely, kaple |
HRZAM |
lázně, významné městské stavby a jijich soubory, kulturní domy |
LAZME |
vojenské, kulturní a technické památky, památka nebo rezervace UNESCO, městské památkové rezervace |
VOJKU |
přírodní rezervace - národní parky, národní přírodní památky |
PRIRE |
jiná komerční zařízení (půjčovny, …) |
KOMER |
sportovně-rekreační zařízení |
SPORT |
Tab. 1: Kategorie objektů CR.
U objektů byly sledovány tyto vlastnosti:
o Okres,
o název města, ve kterém leží nebo je
nejblíže,
o název objektu,
o kategorie,
o hyperlink na webové stránky, kde se
dají nalézt bližší informace.
3.2 Cykloturistika, její stav a předpokládaný vývoj
Výrazným fenoménem dnešní doby je cykloturistika, která se velkým dílem podílí
na návštěvnosti oblastí vhodných pro tento typ cestovního ruchu. Rozvoj
cyklistické dopravy je podporován na mezinárodní úrovni a stal se součástí
Charty o dopravě, životním prostředí a zdraví přijaté Světovou zdravotnickou
organizací. Proto je součástí dopravní politiky České republiky cykloturistika,
budování cyklotras a celé infrastruktury. Cyklistika se tak stala nedílnou
součástí dopravního systému.
Olomoucký kraj je vzhledem k příhodným podmínkám pokryt poměrně hustou sítí
cyklistických tras. Jak uvádí Klub českých turistů, v roce 2002 bylo v ČR
evidováno 17 156 km cyklotras z toho celá desetina v Olomouckém kraji. Pravdou
je, že některé okolní kraje mají větší kilometráž nebo hustotu, jak ukazuje
následující tabulka.
Kraj |
Délka [km] |
Hustota tras na 100 km2 |
Středočeský + Praha |
1 320 |
11,5 |
Jihočeský |
2 756 |
27,4 |
Plzeňský |
1 299 |
17,2 |
Karlovarský |
365 |
11 |
Ústecký |
542 |
10,2 |
Liberecký |
1 054 |
33,3 |
Královéhradecký |
607 |
12,8 |
Pardubický |
1 428 |
31,6 |
Vysočina |
765 |
11 |
Jihomoravský |
1 891 |
26,8 |
Olomoucký |
1 658 |
32,3 |
Zlínský |
1 400 |
35,3 |
Moravskoslezský |
2 071 |
37,3 |
Česká republika |
17 156 |
21,8 |
Tab. 2: Stav cyklotras v jednotlivých krajích ČR v
roce 2001. (Zdroj: KČT)
Jak uvádí Olomoucký kraj ve své studii (10) bude v dalších letech kladen důraz
na zvýšení úrovně služeb navazujících na cykloturistiku. Zejména pak na
ubytovací a stravovací zařízení, sportovní areály a jiná relaxační zařízení.
Dokazuje to vzájemnou vazbu objektů cestovního ruchu na síť cyklistických tras,
což je hlavním tématem této práce.
3.3 Klasifikace
cyklistických tras
Cyklistické trasy jsou v České republice kategorizovány do čtyř tříd. První
třída zahrnuje trasy mezinárodní úrovně (cyklotrasy I. třídy), propojují velká
města v celé Evropě. Na ně navazují trasy nadregionálního významu (cyklotrasy
II. třídy), které propojují významné destinace ze vzdáleného okolí. Cyklotrasy
III. třídy zajišťují propojení regionálních cílů a cyklotrasy IV. třídy pak
zabezpečují lokální propojení a navazují na sítě vyšších tříd.
Olomouckým krajem prochází pouze jedna cyklotrasa I. třídy č. 5 (Brno-Komárov -
Hať-hr.p.). Cyklotras II. a III. třídy je 5, IV. třídy 87. Úplný výpis tras
včetně popisu průběhu je uveden v příloze č. 2.
Délka cyklotras, která byla vypočítána ze zdrojových dat, se vztahuje k roku
2001:
I. tř. 235,86 km (3.)
II. tř. 348,58 km (2.)
III. tř. 121,81 km (4.)
IV. tř. 3424,55 km (1.)
Vypočítaná délka nemusí zcela odpovídat skutečnosti, protože v datech běžně
linie jedné třídy překrývají linie třídy navazující.
4. Data
Použitá data dělíme na podkladová (referenčnní) a tématická. Podkladová data na
rozdíl od tématických nevstupují do analýz a šetření, slouží jako mapový
podklad. Z tohoto důvodu nemusela být pozměna jejich struktura, pouze se změnil
značkový klíč. Tato změna byla nutná díky možnostem GeoMedia 5.1. U vektorových
tématických dat, cyklistických tras, byly provedeny změny.
4.1 Zdrojová data
Veškerá data byla získána od společnosti T-mapy.
Měřítko: 1 : 50 000
Formát: ESRI
Souřadnicový systém: S-JTSK s orientací a označením os (-y, -x) vůči S-JTSK
(x,y).
Datum pořízení: podzim 2001.
Zdroj dat: mapové dílo © Shocart s.r.o. Zlín 1 : 50 000, základní
polohopis.
Název |
Rozsah |
vektorová data - využití území |
Olmoucký kraj |
vektorová data - sídla |
Olmoucký kraj |
vektorová data - obce |
Olmoucký kraj |
vektorová data - silniční síť |
Olmoucký kraj |
vektorová data - železniční síť |
Olmoucký kraj |
vektorová data - vodstvo |
Olmoucký kraj |
vektorová data - turistické trasy |
Olmoucký kraj |
vektorová data - cykl. body |
Olmoucký kraj |
vektorová data - cyklotrasy |
Olmoucký kraj |
Tab. 3: Zdrojová data.
Pro potřeby
analýz byly upraveny atributy u cyklotras. Cyklotrasy představují síť, která
vstupuje do analýz společně s objekty CR. Důležitými třídami prvků pro zvolené
typy hodnocení dostupnosti objektů CR k síti cyklistických tras jsou:
Objekty CR
– tzv. event data; data vyjadřující událost.
Cyklotrasy
– tzv. LRS data; data představují síť lineárně referencovaných dat.
Komunikace
– tzv. network data; data představují síť pro trasování.
Turistické trasy
– tzv. network data; data představují síť pro trasování.
Všechna data musela být nejprve převedena z formátu *.shp do *.mdb a již
nadefinovaného prostředí (geoworkspace). V prostředí GeoMedia to bylo velice
snadné díky příkazu
Warehouse > Import from Warehouse. Geoworkspace
definuje souřadnicový systém, jednotky a zobrazení
View > GeoWorkspace Coordinate
System:
o Coordinate System Type = Projection
o Storage Space = 1 m (vertical i horizontal)
o Projection Space = Krovak
4.2 Objekty CR
Tato datová sada vznikla na podkladě zakoupených dat obcí Olomouckého kraje.
Lépe řečeno, pokud se shodovalo město, s výskytem objektu CR, byla použita
geometrie obce. Původní atributy obce byly vymazány, zůstal pouze název města a
byl přidán jednoznačný identifikátor ID_OBEC. Jde o provázání nově vytvořené
negrafické databáze ve formátu MS Excel s grafickou částí formátu MS Acces.
Relace 1:N (obec:objekt CR) byla založena na vytvořeném společném identifikátoru
(ID_OBEC). Typ relace vyplývá z toho, že v praxi existuje v jednom místě (městě,
obci) více objektů CR. Ve většině případů zámků, hradů, jeskynních systémů
nebylo možné tyto objekty přiřadit určitému městu, neboť jsou velmi vzdálena. V
takovémto případě byl položen nový bod dle zjištěných souřadnic a orientačních
bodů z různých zdrojů na internetu a podkladových dat. Vzhledem k velikosti
sledovaného území je možná polohová chyba v toleranci (maximální chybu odhaduji
na 20 metrů).
Pro potřeby analýz bylo třeba vytvořit následující strukturu negrafické databáze
a vyplnit tyto atributy. Podle typu analýz si uživatel může zvolit jednu z
navrhovaných datových struktur z tutorialu k GM Transportation Manager (Measure,
Marker Offset, Coordinate, Duration). Pro naši studii vzhledem ke způsobu
pořízení event dat byla vybrána struktura Coordinate. V praxi to znamená, že u
každého objektu musely být atributy, kde byly uloženy hodnoty souřadnic. Další
podmínkou pro jakoukoliv datovou strukturu je existence tzv. LRSkey –
identifikátoru, který přiřazuje event prvek LRS prvku. Jinak řečeno říká, který
objekt CR patří ke které cyklotrase.
Výpis všech atributů u objektů CR:
OKRES – nepovinný atribut, který byl ručně naplněn při sběru informací z
různých zdrojů.
MESTO – nepovinný atribut, který byl ručně naplněn při sběru informací z
různých zdrojů.
NAZEV_OBJEKTU – nepovinný atribut, který byl ručně naplněn při sběru
informací z různých zdrojů.
KATEGORIE – nepovinný atribut, který byl ručně naplněn při sběru
informací z různých zdrojů.
LINK – atribut, který byl ručně naplněn při sběru informací z různých
zdrojů.
ID_OBEC – atribut, který byl ručně naplněn při sběru informací z různých
zdrojů, je identifikátorem pro spojení s grafickou částí.
SOURAX – povinný atribut, který byl vypočítán.
SOURAY – povinný atribut, který byl vypočítán.
LRSKEY – povinný atribut, přiřazený pomocí příkazu v GM Transportation
Manager.
4.3 Cyklotrasy
Tato datová sada představuje již zmíněná LRS data. Jsou to liniové prvky
reprezentující síť. Společnost T-mapy dodala data s jistými atributy (pro
analýzu nepovinnými), ale stejně jako v případě Event dat, bylo potřeba zvolit
vhodnou datovou strukturu a na základě toho vyplnit povinné atributy. Společnost
Intergraph navrhuje pro LRS data následující datové struktury.
o Measure
o Measure with Internal Markers
o Measure with External Markers
o Duration
o Duration with Internal Markers
o Duration with External Markers
Jejich volba je opět závislá na typu již pořízených dat a na potřebách
uživatele. Pro naši studii postačí jednoduchá struktura Measure.
CISLO – nepovinný atribut, hodnota vyjadřovala číslo cylkotrasy (dat. typ
text) Atribut vyplněn již ve zdrojových datech.
PRUBEH – nepovinný atribut, který vyjadřoval průběh cyklotrasy (dat. typ
text). Atribut vyplněn již ve zdrojových datech.
CISLO_TRASY – nepovinný atribut, stejná hodnota jako v atrib. CISLO (dat.
typ integer). Atribut vyplněn pomocí SQL dotazu v MS Acces. Bylo potřeba
dotazovat se na čísla tras jako na čísla, z toho důvodu byl založen nový číselný
atribut s číslem trasy.
UPDATE tabulka_cyklotras SET tabulka_cyklotras.nazev_cisel_atributu
= tabulka_cyklotras.nazev_text_atributu;
ID – jednoznačný identifikátor, primární klíč (dat. typ auto number).
LRSkey1 – povinný atribut, je společný pro jednu trasu, která se skládá z
více liniových prvků. Atribut převzat z původního atributu IDENT. (dat. typ long
integer)
LENGTH [m] – povinný atribut, vypočítán dodatečně v GeoMedia. (dat. typ
double)
STARTMEASURE [m] – povinný atribut, obsahuje číselnou hodnotu, která
odpovídá vzdálenosti od počátku trasy do prvního bodu dané linie. Lze přirovnat
ke kilometrovníku. Dodatečně dopočítán. (dat. typ double)
ENDMEASURE [m] – povinný atribut, obsahuje číselnou hodnotu, která
odpovídá vzdálenosti od počátku trasy do prvního bodu dané linie. Lze přirovnat
ke kilometrovníku. Dodatečně dopočítán. (dat. typ double)
5. Dostupnost objektů cestovního ruchu
Hodnocení dostupnosti je poměrně široké téma. V případě této práce bylo téma
zkonkretizováno použitím předem daného software. Obecně se provádí dostupnost
časová, kdy jsou tématicky vyjádřeny liniové prvky představující síť tras.
Nejvýrazněji jsou vyjádřeny úseky s nejnižším časem dostupnosti. Dále to je
dostupnost vzdálenostní. Tyto studie se provádějí, pokud uživatel má vybraná
místa počátku trasy (výjezdové body) a zná místa dojezdu. GM Transportation
Manager disponuje pěti nástroji síťových analýz:
Best Path (nejvýhodnější cesta): Tento příkaz vypočítá ideální trasu cyklistovi,
který si předem zvolí místa, které chce navštívit. Míra vhodnosti trasy se
určuje dle atributu u liniového prvku.
Easy Path (nejsnazší cesta): Tento příkaz je určitou analogií příkazu
Best Path a liší se v tom, že uživatel kliknutím do mapového okna určuje místa,
kudy trasa vede (tzv. Stops).
Find Closest Stops (najdi nejbližší místa zastávek): Tento příkaz vyhledá
nejbližší místa zastávek (Stops) na liniové vrstvě z předem určeného místa.
Network Coverage (dosah sítě): Tento příkaz vykreslí všechny trasy, po
kterých se dostaneme z místa A do místa B dle zvolených kritérií. Kritériem může
být čas.
Generace Path Direction (generuj směr trasy): Tento nástroj používá
výsledky příkazů Best Path nebo Find Closest Analysis a vytváří směry pohybu po
trasách k navigaci mezi zastávkami.
Dále obsahuje nástroje k lineárnímu referencování, které pracuje s LRS
prvky a Event daty. Pomocí nich lze hodnotit dostupnost a to na základě počtu
objektů CR do zvolené přímé vzdálenosti u daného úseku cyklistické trasy.
Metodické postupy jsou vyjádřeny pouze ve schématu:
Obr. 1: Schéma bakalářské práce
6. Analýza nejatraktivnějších
úseků cyklistických tras vzhledem k dostupnosti objektů CR
Cílem této analýzy bylo určení nejatraktivnějších úseků cyklotras a to na
základě počtu objektů CR přímo vzdálených do x metrů. Zvolil jsem níže uvedené
hodnoty vzdáleností. Dále bylo nutné určit velikost úseku cyklotras, ke kterému
by se vztahovaly výpočty (element, který by nesl informaci o počtu dostupných
objektů CR). Velikost elementu jsem zvolil 300 m a to díky nejmenší průměrné
délce liniových úseků cyklotras. V tuto chvíli je tím myšlena linie v
digitálních datech. Pokud bych zvolil např. 1 km, pak by do výpočtu nevstupovaly
kratší liniové úseky (při testování extenze GM Transportation Manager se to
takto jevilo, nicméně v tutorialu o tomto problému žádné informace nejsou).
Rozhodně platí, že čím kratší element zvolíme, tím podrobnější výsledky
dostaneme. Je nutné brát v úvahu délku výpočtu procesorem PC. Při volbě
vzdáleností objektů CR od cyklotras bylo zásadní určit vzdálenost, při které
považujeme objekt CR za 100% dostupný. Tomu odpovídá 30 m. Tato vzdálenost byla
zvolena s přihlédnutím k možné polohové chybě v umístění objektu a na základě
vlastní úvahy. Dále bylo třeba určit vzdálenost, která je hraniční, resp.
hranice dostupnosti. Na základě subjektivního názoru byla zvolena hodnota 1000
m. Důvod je ten, že pokud bychom za atraktivitou měli z cyklotrasy cestovat dále
než 1000 m, pak by to nebylo vůbec ideální a stálo by za to, zahrnout onu
atraktivitu do jiného výletu, při volbě jiné cyklotrasy. S objekty vzdálenějšími
než 1000 m od cyklotras nebylo v analýze počítáno, jsou to objekty nedostupné.
Vstupní data:
o cyklotrasy (LRS třída prvků)
o objekty CR – negrafická databáze (Event data)
Výsledky analýzy bylo třeba kvantifikovat, proto jsem zvolil tyto parametry:
o vzdálenost objektů CR od cyklotras: 30 m; 100 m; 300
m; 600 m; 1000 m
o délka úseku (elementu) cyklotras: 300 m
o klasifikace cyklotras: I. tř.; II. tř.; III. tř.; IV.
tř.
7. Analýza nejatraktivnějších cyklistických bodů
Cílem této analýzy bylo zjištění nejatraktivnějších cyklistických bodů na
základě počtu dostupných objektů CR z těchto míst podél cyklotras. Jako
vstupní data byla použita tato:
o cyklotrasy (LRS prvky) – byla použita data všech
cyklotras v Olomouckém kraji, kde již byly vyplněny povinné atributy (viz.
kapitola 5.),
o dostupné objekty CR (Event data) – tato třída prvků
vznikla z celkové grafické databáze objektů CR tak, že po přiřazení LRSkey
objektům CR s tolerancí 1000 m (jak je popsáno v kapitole 5.) byly v
MS Acces ručně vymazány záznamy bez tohoto atributu.
o cyklo body (Event data) – tato data pocházejí z dílny
společnosti © Shocart s.r.o.
Pro kvantifikaci výsledků bylo třeba zvolit vzdálenosti od cyklo bodů, ve
které se nacházejí dostupné objekty CR. Vzdálenosti měly odpovídat reálným
možnostem většiny cyklistů a proto byly zvoleny takto:
o do 1000 m
o do 3000 m
o do 5000 m
Usuzuji, že vzdálenost 5 km je maximální vzdáleností pro okamžité dosažení cílů (objektů CR) z jednoho cyklistického bodu.
8. Analýza spojení nedostupných objektů CR pomocí sítí komunikací a turistických
tras a kvantifikace dostupnosti objektů CR k síti cyklistických tras, komunikací
a turistických tras
Cílem první části této analýzy je určení možnosti spojení cyklistických tras
s objekty CR, které jsou od nich vzdáleny více než 30 m. Ke spojení byly využity
komunikace a turistické trasy. Fakt, že cyklista nemůže jet po turistické trase
je řešen přidělením váhových indexů těmto liniím. Turistické trasy mají index 5,
dálnice 100 a v případě výpočtu tras spojení s ohledem na tento index, je
použití turistické trasy bráno jako poslední možnost. Použití dálnice je
vzhledem k velikosti indexu nemožné. U komunikací byl index rozdílný u každé
třídy:
o cyklistická trasa = 0
o III. tř. = 1
o II. tř. = 2
o I tř. = 3
o Dálnice = 100
Cílem druhé části analýzy je kvantifikace dostupnosti objektů CR k síti
cyklistických tras, komunikací a tras turistických a to na základě vzdálenosti
od objektu CR a vhodnosti využití tras na základě váhového indexu. Cyklotrasám
byla přidělena hodnota 0.
Vstupní data:
o Cyklotrasy (network data)
o Objekty CR (grafická databáze – byla využita data obcí a
zbývající objekty CR byly dodigitalizovány)
o Turistické trasy (network data)
o
Silnice (network data)
9.
Závěr
Jedním z cílů bakalářské práce bylo seznámení s produkty společnosti
Intergraph, pomocí kterých je možné provést hodnocení dostupnosti objektů CR k
síti cyklistických tras. Byly zvoleny produkty GM Transportation Manager.
Dále bylo třeba vytvořit konkrétní metodické postupy, na základě kterých je
možné provést hodnotící analýzy. Tyto postupy přehledně popsat a vytvořit tím
model použitelný v jiných studiích podobného typu. V rámci bakal. práce byly
provedeny obecně dva typy analýz – lineární referencování a trasování. U každé z
nich je sepsán podrobný metodický postup i s názornými screen-shots (tento
příspěvek neobsahuje všechny kapitoly). Byly použity různé efekty pro zvýraznění
textu což umožňuje velmi snadnou studii postupů. Byly zvoleny takové analýzy,
které vzájemně tvoří ucelený celek a společně nabízejí komplexní pohled na
sledovaný jev.
Třetím cílem bylo vytvořit databázi objektů CR v rámci celého Olomouckého
kraje. Prvotně byla vytvořena negrafická databáze. Pomocí nástrojů GM
Transportation Manager a existujících dat obcí byla vytvořena její grafická
podoba. Možnost vizualizovat tabelární data je významná, neboť většina prvotně
pořízených dat je tabulárních. Databáze je v rámci možností aktuální a ucelená.
Je nutno podotknout, že tvorba databáze v takovémto rozsahu by si pro jiné účely
zasloužila větší pozornost. Není snadné najít kvalitní, pravdivé a aktuální
zdroje informací. Každý si chrání to své. O to těžší je to z pozice studenta,
který je omezen pouze na veřejné zdroje, s čímž souvisí rizika neaktuálnosti,
neucelenosti, nepravdivosti a jiná. Přes všechna úskalí je databáze poměrně
dosti obsáhlá (obsahuje 1318 záznamů) a podrobná a její obsah zodpovědně
reprezentuje reálný stav.
Čtvrtým cílem bylo zpracovat výsledky prostorových analýz přehledně a to
statisticky i graficky. Data, která vznikla v rámci analýz jsou uložena na CD,
které je přílohou této práce. Protože se domnívám, že na zálkadě těchto dat lze
provést velmi mnoho výstupů (statistických i grafických), jsou tedy k takovýmto
studiím připraveny. Všechny potřebné dotazy (read only) byly převedeny na třídy
prvků a v MS Accses byly vyplněny atributy potřebné pro identifikaci jevu v
prostoru. V jiných přílohách jsou grafy a tabulky, které mapují stav sledovaného
jevu. Komentář a hodnocení dostupnosti je uvedeno vždy na konci kapitoly dané
analýzy.
Posledním stanoveným cílem bylo nastínit sílu nástrojů GIS v analýzách tohoto
typu. Splnění výše uvedených cílů dokazuje možnost využití geografických
informačních technologií v oblasti dopravy a cestovního ruchu. Nic tedy nebrání
v jeho implementaci. GIS představuje mocný nástroj pro správu a analýzu dat
tohoto typu. Jeho využití by znamenalo efektivněji využívat sil zaměstnanců
dopravních podniků a jiných státních institucí. Nicméně v praxi je zásadní
„brzdou“ v jeho implementaci právě sám uživatel. Většina pozic správců GIS ve
státní správě a samosprávě je obsazena absolventy vysokých škol, kteří však
studovali chemii, strojní fakulty a v lepším případě stavební. Tento fakt chápu
jako velmi citlivé místo v otázce rozvoje GIS a jeho implementace do denní práce
úředníků (obecně do oborů lidské činnosti). Pokud tedy mluvíme o obrovském
potenciálu GIS, musíme také hovořit o brzdících vlivech, které stále převažují a
mají finální vliv na rozvoj geoinformačních technologií.
Vybrané výstupy všech typů analýz:
10. Vysvětlení použitých pojmů
V této kapitole je definován, objasněn nebo jinak vysvětlen význam pojmů,
které souvisejí se zadáním bakalářské práce a očekává se jejich správné
pochopení. To znamená pojmy z oblasti geografických informačních systémů,
cyklistiky, služeb a cestovního ruchu.
Cestovní ruch – označení prostorových jevů a vztahů, které vznikají na
základě cesty a pobytu místně cizích osob, tyto osoby na daném místě nezůstanou
a nebudou výdělečně činní.
Cyklistika – aktivita, při níž se využívá jízdního kola a nemusí se
jednat o turistiku (může to být např. i sportovní činnost). Tento termín bývá s
termínem cykloturistika často zaměňován a dokonce se někdy stírá rozdíl jejich
významu.
Cyklotrasa – běžná komunikace (místní i účelová) vyznačena značkami pro
cyklisty. Ty se umisťují podobně jak dopravní značky před křížením komunikací
nebo odbočkou cyklotrasy (dle www.cykloserver.cz).
Cykloturistické trasy – cyklistické trasy vedoucí mimo komunikace s
automobilovým provozem a vedou přírodou, terénem většinou po polních či lesních
cestách. (dle www.cykloserver.cz).
Cyklostrategie – pojem, který zahrnuje aktuální stav a výhled
strategického rozvoje sítě cyklotras, potřebného zařízení, legislativních změn a
jiných opatření.
ČCCR – Česká centrála cestovního ruchu v rámci svého poslání koordinuje
státní propagaci cestovního ruchu s aktivitami prováděnými podnikatelskými
subjekty a rozvíjí střednědobou a aktuální strategii pro marketing cestovního
ruchu na domácím i zahraničním trhu. (www.cccr-info.cz)
Industry solutions – Software, který je vyvíjen nad jiným software. V
tomto případě se jedná o extenzi Transpotration Manager a základní aplikaci
GeoMedia.
NATCYP (National Cycle Policy Benchmarking Programme) - projekt EU, v
rámci kterého se porovnává 5 „cyklostrategií“ Evropy (Velká Británie,
Nizozemsko, Skotsko, Finsko a Česko).
Topologie – vzájemné prostorové uspořádání reálných objektů v prostoru.
11. Literatura
Knihy a jiné publikace:
1. Langerová, B.: Olomoucký kraj. Praha, ACR Alfa, s. r. o., 2003, 181 s.
2. Voženílek, V.: GIS I – pojetí, historie, základní komponenty. UP Olomouc,
1998, 168 s.
3. Voženílek, V.: Diplomové práce z geoinformatiky. Olomouc, Vydavatelství UP,
2002, 61 s.
4. Working with GeoMedia Transportation Manager. Alabama, Intergraph, 2003, 306
s.
Internetové zdroje:
5. Cyklo server [online]. [cit. 2004-02-01].
<http://www.cykloserver.cz/CykloServer/CsMain.Asp?intRubrKis=1000>.
6. Cyklo server [online]. [cit. 2004-02-01].
< http://www.cykloserver.cz/Gfx/Docs/cyklotrasy.pdf>.
7. Česká centrála cestovního ruchu [online]. [cit. 2004-02-02].
< http://www.czechtourism.cz/>.
8. Hrady.cz [online]. [cit. 2003-12-12].
<http://hrady.cz/index.php?pgid=indsrch>.
9. Infomorava [online]. [cit. 2004-04-03].
< http://www.infomorava.cz/_infomorava/main.phtml>
10. Olomoucký kraj [online]. [cit. 2004-01-13].
< http://www.kr-olomoucky.cz/dalsi_index.html#urad/struktura.html>
11. ACR Alfa, s. r. o. [online]. [cit. 2004-02-05].
< http://www.pharos-alfa.cz/>
12. Intergraph [online]. [cit. 2003-11-18].
< http://imgs.intergraph.com/gmta/>
13. Turistický server České republiky [online]. [cit. 2003-09-23].
< http://www.cestovni-ruch.cz/stat/stat.php>
14. Ústav zemního rozvoje [online]. [cit. 2004-04-22].
< http://www.uur.cz/images/publikace/uur/2002/2002-01/01.pdf>
Copyright (C) VŠB - TU Ostrava,
Institut geoinformatiky, 2001-3. Všechna práva vyhrazena. |