Barbora Hejlková
Institut geoinformatiky
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ - TECHNICKÁ
UNIVERZITA OSTRAVA
E - mail: barbora.hejlkova.hgf@vsb.cz
This work deals with categorisation of objects POI for utilisation in the field of tourism with regards to customers´ preferences when getting information, particularly through internet information services, possibly also with their usage in LBS (Location Based Services). The introduction explains particular terms and provides the general characteristics of travel activities. The next pars is a survey of individual points of interest according to fixed norms, standards, or subjective consideration, and a draft of data model – specification of data structure, ramification, choice of suitable attributes etc. Possible sources of the POI data are stated at the end of the work.
Tato práce se zabývá kategorizací objektů POI pro použití v oblasti cestovního ruchu se zohledněním uživatelských preferencí týkajících se informací, zejména ve formě internetových informačních služeb, případně s výhledem k jejich použití v oblasti LBS (Location based services). V úvodní části jsou vysvětleny jednotlivé pojmy a obecně charakterizován cestovní ruch. V další části je potom dělení jednotlivých zájmových bodů podle daných norem, standardů nebo dle vlastního uvážení a návrh datového modelu - určení datové struktury, větvení, výběr vhodných atributů atd. V závěru práce jsou uvedeny možné zdroje dat POI.
V současné době existuje velké množství databází, které mají určitý vztah k cestovnímu ruchu. Jedná se např. o databáze restaurací, hotelů, kulturních zajímavostí, sportovišť a mnoha dalších. Tyto databáze obvykle vznikají za speciálním účelem a při jejich použití v jiném kontextu v oblasti cestovního ruchu narážejí na jisté problémy v oblasti geografické přesnosti, atributové bohatosti a aktuálnosti. Výsledkem tohoto stavu je jistá roztříštěnost dat v oblasti POI. Hlavním cílem této práce je tedy návrh datového modelu, podrobná kategorizace jednotlivých objektů POI vycházející z daných norem nebo zvyklostí a určení vhodných atributů k jednotlivým typům POI, které jsou z uživatelského pohledu významné.
· Points of Interest
POI - zkratka z anglického Points of Interests, kterou lze do českého jazyku přeložit jako „zájmové body“. Databáze těchto zájmových bodů pak představuje ucelenou sadu databází, kde každý záznam obsahuje základní případně i rozšiřující informace o objektu, a zároveň souřadnici jeho polohy v prostoru.
Databáze POI - ucelená sada databází, v níž každý záznam zahrnuje základní, případně rozšířené informace o objektu a zároveň souřadnici jeho polohy v prostoru
· Cestovní ruch
Pro tento termín žádná oficiální definice neexistuje, ale lze jej chápat jako dočasnou změna místa pobytu, tj. cestování a přebývání mimo místo trvalého bydliště, zpravidla ve volném čase, a to za účelem rekreace, rozvojem poznání a spojení mezi lidmi
Tato práce se týká zájmových bodů z oblasti cestovního ruchu, tzn. bodů, které mají pro účastníky cestovního ruchu určitý význam. Mohou se týkat možností ubytování, stravování, návštěv turistických atraktivit atd.
· Location based services
LBS - zkratka z anglického Location based services, lze volně přeložit jako „služby založené na identifikaci geografické polohy mobilního zařízení“.
Tyto služby se mohou týkat např.:
služeb pro obchodníka – znalost lokality je pro obchodní společnosti významná pro zvýšení její produktivity a efektivity. Jsou schopné získávat tak informace o tom, jak se co nejlépe dostat ke svému zákazníkovi, nebo také informace o zákaznících, jejichž lokalita je v blízkosti místa, kde se obchodník nachází, apod.
služeb pro zákazníka – tyto služby se týkají zajištění bezpečnosti a ochrany, zajištění bezprostředního přístupu k relevantním informacím o tom, co se děje v jejich okolí a také informace týkající se směru jejich cíle[5].
1. Návrh datového modelu POI · větvení, kategorizace, atributy 2. Vyhledání norem a standardů 3. Zjistit datové zdroje pro oblast tvorby POI · tvorba databáze zdrojů
Databázi je možné chápat jako sklad dat, určitým způsobem uspořádaných, nad kterými lze provádět různé procedury.
Relační databáze je potom taková databáze, kde jsou různá data zaznamenána do skupin tabulek, z nichž každá obsahuje určitý druh dat. Mezi jednotlivými tabulkami jsou vazby, které umožňují používat najednou informace z více tabulek. Výhodou takové databáze je, že každá informace je v databázi zaznamenána právě jednou. Tím se zmenšují nároky na volné místo na disku a zrychluje se manipulace s daty a jejich aktualizace.. Především je však taková databáze přehlednější a při aktualizaci nebo tvorbě nových nástrojů pro její správu se tvůrce mnohem lépe orientuje [1].
Při návrhu datového modelu byly nejprve vymezeny jednotlivé typy, které mají k cestovnímu ruchu určitý vztah. Poté byly vybrány vhodné podtypy k jednotlivým typům, buď podle daných norem nebo na základě vlastního uvážení.
Typy POI – pro oblast cestovního ruchu byly vybrány tyto základní typy:
· Ubytovací zařízení
· Stravovací zařízení
· Lázeňská zařízení
· Kulturní zařízení
· Památky
· Informační centra
· Sportovní zařízení
Podtypy i typy k jednotlivým POI jsou zaznamenány v Obrázek 3 – tabulka TYPE (výřez)
Důležité bylo ujasnit si, které atributy mají jednotlivé typy společné a které je nutno oddělit.
Základní atributy – společné pro všechna POI - týkají se především názvu a polohy POI. Byly převzaty ze seznamu základních atributů firmy CEDA. Pouze některé pomocné položky z adresní části byly odebrány (atributy ADDRES, ID_ADDR, SPEC, které jsou interní záležitostí firmy), týkají se především názvu a polohy POI.
ID_POI
NAME
ANAME
BNAME
STREET
CODE_STR
STREET_NO
MUNI_SECT
CODE_MSECT
HOUSE_NO
H_NO
MUNICIPAL
CODE_MUNI
DISRICT
CODE_DISTR
POST_CODE
CODE_ADDR
LOC
PHONE
FAX
E-MAIL
URL
X_JTSK
Y_JTSK
X_WGS84
Y_WGS84
INFO
Doplňující atributy - pro jednotlivé typy POI byly vymezeny upřesňující atributy, týkající se vstupu, kontaktu, vybavení, poskytování různých služeb, atd. Dle jednotlivých typů POI.
Nejdůležitějším krokem při tvorbě databáze je navrhnutí vhodné struktury. Správné navržení jednotlivých tabulek umožní uživateli jednoduchou orientaci při výběru požadovaných informací týkající se jednotlivých typů POI v oblasti cestovního ruchu.
Důležitým kritériem tedy může být možnost výběru určitého typu a podtypu nebo otevírací doby konkrétního POI či možnost přístupu k jednotlivým hledaným objektům.
Nejvhodnějším způsobem pro navržení databáze je vytvoření konceptuálního datového modelu – je to schématický model té části reality, se kterou chceme pracovat.
Pro záznam struktury databáze byl použit entitě relační model (E-R digram), který spojuje grafické zobrazení typů entit a vztahů mezi entitami s doplňujícími textovými informacemi.
Popis tabulek databáze
E-R diagram i se všemi průnikovými tabulkami
Databázi tvoří 11 tabulek:
Základní:
POI
TYPE
DIVIDE
CONTACT
SIGHT_ATRIB
ACCESS
INFORMATION
SORT_OF_INFORM
LOC
Průnikové:
TYPE_POI
POI_CONTACT
POI_INFORM
INFORM_SORT
„Hlavní“ tabulka, obsahující veškeré „body zájmu“, má název POI. Obsahuje informace týkající se především názvu a lokalizace bodu. Vazbou M:N je připojena k tabulce TYPE, dělící jednotlivé POI na typy a podtypy, a také k tabulce CONTACT, týkající se informací o pokladně a kontaktní osobě. Tato vazba je ovšem nepřípustná, proto ji bylo nutné nahradit 2 průnikovými tabulkami (POI_TYPE, POI_CONTACT) pro změnu této vazby na vazbu 1:N.
Tabulka LOC se týká upřesnění lokalizace konkrétních POI a je připojena vazbou 1:N k tabulce POI, aby bylo možné si přesnost lokalizace vybrat formou seznamu. Tabulka ACCESS řeší podmínky vstupu k daným POI. Pro POI typu Památka byla vytvořena samostatná tabulka SIGHT_ATRIB, obsahující informace týkající se bližšího popisu konkrétní památky, neboť jejich atributy se významně odlišují od atributů ke zbývajícím typům.
Tabulku INFORMATION tvoří seznam upřesňujících atributů ke všem typům POI, je spojena vazbou M:N k tabulkám POI i SORT_OF_INFORM, což bylo opět nepřípustné, tak se musela vazba nahradit opět průnikovými tabulkami. V tomto případě
se jedná o tabulky POI_INFORM a INFORM_SORT. Tabulka SORT_OF_INFORM obsahuje seznam druhů atributů uvedených v tabulce INFORMATION.
Poslední tabulka DIVIDE je doplňující tabulkou, která pouze obsahuje seznam „autorů“ (způsoby dělení), podle kterých se v tabulce TYPE provádí dělení na jednotlivé kategorie.
Propojení mezi jednotlivými kategoriemi POI je provedeno přes atributy ID_TYPE a ID_SUPERIOR. Povinnost zapojení a násobnost je patrná z následujícího Obrázek 2 – E-R digram propojení atributů.
Pro turistické atraktivity, jakými jsou přírodní zajímavosti, kulturní zařízení, historické památky, atd., žádné standardy ani normy neexistují, autor má právo na dělení dle vlastního uvážení.
Pro ubytovací zařízení standardní dělení do kategorií existuje, ale není povinné, má pouze doporučující charakter a slouží jako pomůcka pro zařazování ubytovacích zařízení do kategorií a příslušných tříd dle minimálních stanovených požadavků ( týkají se především vybavení pokojů, hygienických zařízení a poskytovaných služeb). Jejím cílem tedy je zlepšení orientace spotřebitelů – hostů a zprostředkovatelů - cestovních kanceláří a agentur, zvýšení transparentnosti trhu ubytování a zkvalitnění služeb poskytovaných ubytovacími zařízeními.
Klasifikace není obecně závazným právním předpisem a je na samotném provozovateli ubytovacího zařízení, zdali certifikaci podstoupí či nikoliv. Získání certifikátu je základní podmínkou pro vstup do databáze ubytovacích zařízení turistického serveru České republiky – CZECOT.
Certifikaci provádějí jednotlivá profesní zájmová sdružení, která zároveň ručí za kvalitu nabízených služeb a provádějí kontroly dodržování kvality poskytovaných služeb:
- Svaz podnikatelů ČR ve venkovské turistice a agroturistice - ručí za ubytování v soukromí;
- Živnostenské společenstvo - Kempy a chatové osady ČR - ručí za kategorii kempy a chatové osady;
- Klub českých turistů - ručí za kategorii turistické ubytovny; certifikaci budou jednotlivá profesní zájmová sdružení provádět jak pro své členy, tak i pro další zájemce (nečleny).
- HO.RE.KA ČR – ručí za kategorie hotel, hotel garni, penzion a motel.[4].
Na oborovou normu pro stravovací zařízení z roku 1972, kde byla stravovací zařízení navíc dělená do kategorií dle funkcí (stravovací, společenská a zábavní, doplňkové stravování) navázalo Doporučení upravující základní ukazatele pro kategorizaci hostinských a ubytovacích zařízení. Bylo zpracováno Ministerstvem hospodářství ČR, Českým statistickým úřadem, Českou centrálou cestovního ruchu, Národní federací hotelů a restaurací ČR, Asociací cestovních kanceláří ČR, Asociací Českých soukromých cestovních kanceláří a Sdružením podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu 12.7.1994.
Pro informační centra v současné době neexistuje žádná právní úprava kategorizace turistických a informačních center ani požadavky kladené na jednotlivé kategorie. Asociace turistických a informačních center A.T.I.C.ČR však kategorizaci v roce 1995 vytvořila. Pravidla kategorizace slouží k hodnocení informačních center členů A.T.I.C. ČR. Každý stupeň kategorizace pak předpokládá splnění schváleného minimálního standardu a podmínek činnosti turistických informačních center.
Výše uvedené normy a standardy byly východiskem při určování jednotlivých podtypů POI.
Česká centrála cestovního ruchu (ČCCR) – CZECHTOURISM - je to státní příspěvková organizace zřízená r.1993 k plnění úkolů v oboru cestovního ruchu. Zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj. ČCCR je členem Evropské komise cestovního ruchu (ETC)
· CZECOT - jedná se o Turistický server České republiky.
· HO.RE.KA ČR - sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu, je státem registrovaná, nezávislá, nepolitická, odborná, dobrovolná a otevřená zájmová organizace. Sdružuje řádné a mimořádné členy.
· Národní památkový ústav - je odbornou organizací státní památkové péče, vznikl splynutím dosavadních odborných organizací státní památkové péče k 1.1.2003.
· Státní archeologický seznam - jedná se o informační systém o území s archeologickými nálezy spravovaný Národním památkovým ústavem (NPÚ) pro účely ochrany a záchrany archeologických nálezů na území ČR.
· Krajské úřady a obce s rozšířenou působností - vedou a spravují veřejně přístupný registr - Seznamy kulturních památek svých územních správních obvodů ( veřejnosti je přístupný pouze částečně)
PjSoft s.r.o - Tato společnosti pracuje již 15 let na přípravě informací s lokalizací v mapě, na rozšiřování sortimentu a obsáhlosti podrobností o jednotlivých objektech včetně pravidelné aktualizace těchto dat. Rozsáhlá podpora práce s lokalizovanými informacemi v mapách usnadňuje orientaci v dané lokalitě a nabízí snadné vyhledávání dat podle různých kritérií a specifických parametrů[8].
· T- mapy spol. s r.o. - společnost T-MAPY spol. s r.o., byla založena v roce 1992 a orientuje se na poskytování komplexních služeb v oblasti informačních a geoinformačních technologií. Zabývá se komplexní realizaci projektů, dodávkou dat a software a dlouhodobou servisní a konzultační podporou[7].
· Position spol. s r.o. - působí v oblasti tvorby a zpracování geografických dat a jejich zpracování do kvalitativně vyšší úrovně. V současné době spolu s partnerskými firmami věnuje pozornost tvorbě a využití množství prostorově orientovaných průběžně aktualizovaných databází bodů zájmu (Points of interest) využitelných např. v prostředí mobilní komunikace či navigace[2].
· Tranis spol. s r.o. – Transportní informační systémy, byla založena v roce 1993 odborníky z Ústavu silniční a městské dopravy v Praze.. Od této doby zasahovala do tvorby a vývoje dopravního software Kilometrovník.. Dále zpracovává statistické údaje silniční nákladní dopravy pro Ministerstvo dopravy a zabývá se problematikou v mnoha oblastech dopravy[6].
· Plan Studio spol. s r.o. - je to kartografická firma, která byla založena v roce 1995 (původní název Zeměměřič plus s.r.o.). V současné době je jejím hlavním předmětem činnosti kartografické vydavatelství a tvorba interaktivních map pro webové stránky[9].
· SHOCart, spol. s r.o. - je to kartografické vydavatelství, které se zabývá tvorbou, vydavatelskou a nakladatelskou činností v oboru užité kartografie, reklamní grafiky, zakázkové výroby propagačních a jiných tiskovin a obchodem s těmito tiskovinami.[4].
· Surgeo spol. s r.o.
· Gepro spol. s r.o.
V MS Access 2003 byla také vytvořena databáze zdrojů. Obsahuje přes sto záznamů. U jednotlivých zdrojů jsou údaje týkající se názvu, kontaktu, jazyku, kterým jsou informace poskytovány a odkazu na jejich webové stránky.
Tabulka TYPY, ve které jsou jednotlivé typy odpovídají zvoleným typům POI , je spojena vazbou M:N k tabulce ZDROJE, protože pro jednotlivé typy samozřejmě existuje velké množství zdrojů a naopak jednotlivé zdroje mohou obsahovat data pro různých typů (Pomocí průnikové tabulky TYP_ZDROJE je vytvořena vazba 1:N).
Problém vazby M:N byl také mezi tabulkami ZDROJE a JAZYK. Zde byla použita druhá průniková tabulka ZDROJ_JAZYK pro převedení této vazby na vazbu 1:N.
Veškeré atributy jsou uvedeny v následujícím ERA diagramu.
Cílem této práce bylo navrhnout datový model databáze POI pro oblast cestovního ruchu.
Byla zohledněna především ta situace, kdy se konkrétní POI může přiřadit do více typů (podtypů). Příkladem může být například hotel, který logicky patři do kategorie ubytovacích zařízení, ale má např. vinárnu, která spadá pod stravovací zařízení. Také bylo umožněno řešení problému týkajících se památek - samostatně stojící rozhledna muže mít pokladnu vzdálenou desítky metrů, pak informace o kontaktu se nebudou týkat konkrétní turistické atraktivity, ale zmíněné pokladny. Dalším důvodem návrhu takovéto struktury databáze bylo časté opakovaní doplňujících atributů u různých typů POI ( např. možnosti platby, poskytované služby, vybaveni, přístupu atd.) a stejné hlavní atributy týkající se lokalizace všech typů POI.
Do cestovního ruchu spadá velké množství oblastí činností, se kterými by se mohl člověk setkat. Do kategorizace byly zahrnuty ty oblasti, které jsou z pohledu účastníka cestovního ruchu nejvýznamnější, ale které je také možné vyjádřit bodem ( geometrický typ zájmových bodů je bod). Nemohly být tedy brány v úvahu turistické nebo běžecké trasy a z důvodu velké rozlohy ani dva nejvyšší stupně ochrany krajiny – Národní park a Chráněná krajinná oblast. Do dělení nemohla být rovněž zahrnuta flora a fauna z důvodu nemožnosti lokalizace, i když jistě patři mezi turistické atraktivity.
Dalšími typy bodů zájmu by samozřejmě mohly být objekty týkající se služeb – např. čerpací stanice, opravny či půjčovny sportovních potřeb, bankomaty, peněžní ústavy, nemocnice, lékárny atd., ale ty do této práce zahrnuty nebyly z důvodu přílišného rozsahu práce.
[1] DAVID MORKES: Microsoft Access 2002 Uživatelská příručka. 1. vyd. Praha : Computer Press, 2001, 223 stran, ISBN 80-7226-541-5
[2] Profil firmy [online]. Position spol. s r. o. [cit. 26.1.2005]. Dostupný na WWW: www.position.cz/company/profile.php
[3] Lokální informace [online]. Praha: Pjsoft [cit. 15.2.2005]. Dostupný na WWW: www.pjsoft.cz/lokal_info.html
[4] společnosti [online]. SHOCart spol. s r.o. [cit. 14.4.2005]. Dostupný na WWW: www.shocart.cz/cs/o-spolecnosti.php
[5] Location Based Services [online]. CS map [cit. 8.2.2005]. Dostupný na WWW: www.csmap.cz/LocationBasedServices.htm
[6] O nás [online]. Tranis spol. s r. o. [cit. 15.3.2005]. Dostupný na WWW: www.tranis.cz
[7] Profil [online]. Hradec Králové: T-mapy spol. s r. o., aktualizováno 29.10.2003 10:23 [cit. 2005-16-1]. Dostupný na WWW: www.tmapy.cz/public/tmapy/cz/_ospolecnosti/profil.html
[8] Lokální informace [online]. Praha: Pjsoft [cit. 15.2.2005]. Dostupný na WWW: www.pjsoft.cz/lokal_info.html
[9] Profil firmy PLANstudio [online]. PLANstudio - digitální kartografie [cit. 25.2.2005]. Dostupný na WWW:
http://planstudio.cz/firma/profil-firmy.html#zacatek